Vi har vænnet os til en mere usikker og urolig verden og mange er blevet vaccineret og endda fået en booster. Børnene er kommet med i vaccinen og nu kan vi begynde at tænke på, hvor vi vil hen i 2025. I www.rejseviden.dk er du måske blevet inspireret af en destination som stedet at rejse til. Så kommer Omikron ind fra højre og ødelægger den gode stemning med nedlukkede lande og rejseforbud.
Tiden er kommet til at acceptere at uro, ændrede klimaforhold, ulykker, virussen og uheld betyder at verden en gang for alle har ændret sig i forhold til tidligere. Derfor er usikkerheden steget og en af de investeringer vi nu anbefaler dig at gøre, er den tid du skal bruge til at undersøge, hvordan du er forsikret.
Ud over de gængse råd om at checke situationen på en destination og hjemme tror jeg at den vigtigste del af rejseplanlægning er at afklare hvor man står, hvis uheldet er ude. Her kommer forsikring ind. Ud over det blå og gule sygesikringskort har langt de fleste en husstandsforsikring, der indeholder rejseforsikringer. Nogle har yderligere dækning via deres arbejdsplads sygeforsikring og nogle via deres kreditkort. Hvad du især skal være opmærksom på er at dækning kan variere meget alt efter den destination du ønsker at besøge.
Når du så skal finde ud af om hvad der skal dækkes, er her nogle tanker I skal gøre jer samt en række spørgsmål du kan bruge:
Først og fremmest hvorhen, hvem og hvor mange rejser sammen på rejsen. Alder er ikke ligegyldig og skal med. Køber i en pakkerejse hos en leverandør, der hører under rejsegarantifonden (mindst 2 dele skal købes sammen f.eks. fly og hotel eller billeleje) eller stykkes sammen fra internettet. Om alle er vaccineret eller har sygdomme generelt.
Inden afrejsen:
• Hvordan er I dækket hvis I selv ønsker at blive hjemme, uden der er sygdom eller nedlukninger?
• Hvis der er tale annulleringer pga. sygdom eller nedlukninger så hvad koster det så?
• Skal vi acceptere tilgodehaver-bevis eller have pengene tilbage?
Efter afrejse
Der kan sagtens opstå andre forhold, der påvirker rejsen herunder forsinkelser, bagage (der ikke når frem), anden form for sygdom, tyveri eller uheld. Spørg jeres forsikringsselskab om dækning af disse områder.