• Menu
  • Menu

5 GODE RÅD NÅR DIT FLY ER FORSINKET

Flyforsinkelser er ikke sjovt for nogen: de kan få folk til at gå glip af møder, miste værdifuld tid på ferier eller gå glip af værdifuld tid med familien, når man gerne vil hjem – men når en forsinkelse rammer, er der ting, du kan gøre for at minimere konsekvenserne af forsinkelsen og de omkostninger, du måtte møde.

Ud over en typisk forsinkelse på 1 time er her fem tips til håndtering af mere alvorlige forstyrrelser på dine indenlandske eller internationale rejser, herunder når du bliver forsinket flere timer eller natten over.

  1. Vær aldrig bange for at bede om plads på et tidligere fly

Hvis din rejse ender op med at blive forsinket så vær ikke bange for at anmode om et tidligere fly: selvom du er reserveret til den laveste pris, ikke -fleksibel flybillet.

Det kan du gøre i loungen eller hos en lufthavnsservice, når du kun rejser med håndbagage eller ved check-in, når du har en kuffert med. Hvis mange flyvninger er forsinket – takket være dårligt vejr, for eksempel – kan disse køer kan blive lange, så her er hvad jeg gør.

Forudsat at jeg kun har håndbagage, vil jeg hurtigt se op på oversigten med flyafgange. Her kan jeg se om der er tidligere (men forsinkede) afgange til min destination. Især når der meldes om boarding og de rejsende allerede går om bord. Så er det bare at komme af sted hen til en af ​​disse Gates.

Når den ansatte, der bemander computeren, synes at have et ekstra øjeblik, nærmer jeg mig og siger noget i denne retning:

“Hej, jeg er reserveret på flyvning (123) til (destination), som netop blev forsinket med (X) timer. Jeg har kun håndbagage: Er der en chance for at jeg kunne komme med dette fly, hvis der er plads? Jeg har ikke noget imod, hvis der kun er et dårligt sæde”

Jeg forventer aldrig at blive flyttet bare fordi et sæde er ledigt, men er endnu aldrig blevet nægtet at komme med ved gaten – selv når det er i sidste opkald – selvom det dog generelt betyder at opgive mit ønskesæde 4A til noget som 27E.

Slutresultat: Jeg er hjemme eller tættere på mit næste møde og tidspunkt, jeg oprindeligt havde planlagt, benyttet et flysæde, der var ved at flyve tomt og sædet på mit oprindelige fly blev frigivet til en reservation for en anden i sidste øjeblik eller for en der skal flyttes frem fra en endnu senere flyvning, så det er en sejr hele vejen rundt.

  1. Kan ikke komme hjem tidligere? Se, hvad dit flyselskab vil dække

Afhængigt af dit selskab og forsinkelsen kan du overhovedet ikke være dækket overhovedet; du kan være berettiget til en måltidskupon i lufthavnen; eller måske endda en overnatning – så tal med dit flyselskab og hør, hvad de vil give.

Selvom din rejseforsikring dækker flyforsinkelser og forstyrrelser, insisterer mange forsikringsselskaber på, at du kontakter dit flyselskab for hjælp, inden du fremsender et krav: Et eksempel: hvis dit flyselskab var villig til at betale for et hotel, men du gik og bestilte dit eget, det er ikke en omkostning, mange forsikringsselskaber ville refundere.

Når du påfører dig udgifter ud over dem, der er omfattet af flyselskabet, f.eks. Måltider, hoteller, transfers, telefonopkald og andet i forbindelse med din forsinkelse, skal du sørge for at beholde alle kvitteringer for at understøtte et senere krav, og husk at bede dit flyselskab for et “forsikringsbrev”, som beskriver de grundlæggende detaljer om forsinkelsen.

  1. Loyalitets kort eller ”Priority Pass!” kan blive nyttige

Under lange forsinkelser er det almindeligt, at flyselskabets lounger bliver overfyldte, så selvom din business class-billet eller generelle status får dig derind, kan et ”Priority Pass” være din billet til en mere støjsvag lounge andetsteds i lufthavnen eller til et frit måltid på en lufthavnsrestaurant.

Husk, at hvis dit medlemskab er ubegrænset (Prestige), er der intet, der forhindrer dig i at besøge mere end en lounge eller restaurant før en flyvning, så længe du har et gyldigt boardingkort, der skal præsenteres ved hver enkelt ”swipe”.

Nogle ”priority pass” lounges har tidsbegrænsninger – 3-4 timer er generelt – så i lufthavne som Singapore, der har masser af lounger at vælge imellem, kan du under længere forsinkelser flytte fra den ene til den næste på grund af det ubegrænsede medlemskab, uden at pådrage yderligere omkostninger.

  1. Kontrollér, at du er berettiget til erstatning for “EU261”

Hvis du flyver til, fra eller inden for Europa (i øjeblikket inklusive London og Det Forenede Kongerige), har du ret til at kræve erstatning, når din rejse er forsinket med kun to timer eller mere. Her er en kort oversigt:

  • Flyvning under 1,500 km: € 250 (A $ 400) kompensation for en forsinkelse på to timer eller mere.
  • Intra-EU-flyvninger på over 1.500 km: € 400 (A $ 639) kompensation for en forsinkelse på tre timer eller mere.
  • Ikke-EU-flyvninger 1.501km til 3.499km: også € 400, når forsinket med 3 + timer.
  • Ikke-EU-flyvninger på over 3.500 km: € 600 (A $ 960) kompensation, når forsinket med fire timer eller mere.

Kompensationen kan variere afhængigt af det flyselskab og den flyvning, du oprindeligt reserverede.

Du kan også bruge www.flyerstatning.dk som så får en del af kompensationen.

  1. Hold fast på dit boardingpas og e-billetter print eller mobil.

Når du endelig har nået din destination, skal du huske dit boardingpas fra lommen i sædet foran. Det hjælper ikke kun ved eventuelle senere mangler, hvis dine erstatninger ikke kommer som forventet, men forsikringsselskaberne kan bede om kopier, når du fremsætter dit krav.

På oversøiske rejser gælder dette især ikke kun din forsinkede lokale flyvning, men også dit internationale fly fra Europa i starten af rejsen samt din internationale returflyvning til Europa i slutningen.

Disse er vigtige, da de beviser hvor længe du var ude af landet. Dette kan påvirke dækningen ifølge nogle politikker (nogle forsikringsselskaber dækker kun ture på 14 eller 30 dage)

Normalt beholder jeg simpelthen alle mine boardingkort, indtil jeg er kommet hjem fra hver tur, alle forventede points er blevet krediteret korrekt, og eventuelle forsikrings erstatninger afsluttet

Fortæl om en oplevelse eller del information

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *